Showing posts with label 2000-tal. Show all posts
Showing posts with label 2000-tal. Show all posts

Saturday, July 6, 2013

Erin Morgenstern - The Night Circus (2011)

Okej, jag hade ganska höga förväntningar när jag började läsa den här boken. Bokbloggar har hypat den, folk har haft Night circus temabröllop och dylikt. Men för att sammanfatta boken såhär...
Lång bok, med lite handling.

Boken handlar om en väldigt speciell cirkus, helt klädd i svart och vitt. Det är magi, saker man inte förstår o lite allt möjligt sånt. Flera mystiska karaktärer. Det är långa målande beskrivningar av cirkusen i sig, och boken är i stort sett skriven för att bli filmatiserad. Men karaktärerna känns tomma och inte särskilt trovärdiga.
Boken ska också kretsa kring de två huvudkaraktärerna som på något vis tävlar emot varandra i magi. Jag tycker boken misslyckas med att utveckla detta. De ger väldigt lite information om tävlingen i sig, och jag tror det kan bero på att författaren själv inte riktigt kunde komma på vad reglerna skulle vara. Allt slutar ganska abrupt, utan att få någon riktig upplösning eller förklaring. Huvudkaraktärerna ska också helt plötsligt vara jättekära i varandra, vilket också kommer från ingenstans och jag köper det inte riktigt.

Jag kan ge författaren att man verkligen ser de olika platserna framför sig, det är bra beskrivet. Men det räcker liksom inte för mig. Sorry.

Betyg: ett svagt nja. 2 av 5

PS TRO PÅ FAN, DEN KOMMER PÅ BIO 2015. lol.


Saturday, May 4, 2013

Haruki Murakami - Efter mörkrets inbrott (2004)

Jag har gillat det mesta som Murakami skrivit, och jag blev inte besviken den här gången heller!

Även denna bok har flera parallella handlingar, men handlar främst om systrarna Eri och Mari. Eri är den äldsta systern, som sover och sover utan att verka kunna vakna. Mari är den yngre, som inte verkar kunna sova. Hon sitter och läser på en restaurang sent på kvällen när hon möter jazztrombonisten Takahashi, som en gång känt hennes syster. Senare möter Mari en kvinna som jobbar på ett love hotel, och en kinesisk prostituerad som blivit misshandlad av en affärsman.


Jag tänker hålla det här kort för att inte spoila för mycket, boken är bara på lite drygt 200 sidor och var väldigt lättläst. Har ni läst Murakami innan och gillar det så är den här också värd att läsa!

Betyg: 4

Friday, August 31, 2012

Peter Pohl - Berättelser från sommarhemmet (2010)

Som många av mina vänner vet så har Peter Pohl varit en av mina favoritförfattare sen jag gick i högstadiet, och hans böcker fortsätter att kännas relevanta för mig även som äldre. Han skriver så som jag önskar att jag kunde skriva, och jag tycker att han är en sjukt underskattad författare. Men sen är det ju så. Alla böcker kan inte falla alla i smaken, bara för att jag kan känna igen mig så behöver det inte betyda att andra gör det.
Med det sagt, så var det kul att få läsa nånting "nytt" från Pohl, och inte bara läsa om allt. Denna ganska korta bok innehåller material som han av diverse anledningar inte velat ha med i sina tidigare Regnbågsböcker, som utspelar sig på Södra Latins sommarhem, med Michael i huvudrollen. Historierna handlar om andra karaktärer, som må ha varit med på ett hörn i handlingen i tidigare böcker, men som helt enkelt inte fick plats att vara med mer. Det tog en liten stund för mig att hitta tillbaka till stämningen, men när den väl infann sig så satt jag där och mös. För folk som inte tidigare läst Pohl så är väl den här boken inte att rekommendera som den första, utan håll er till de böcker med en mer "fast" handling. Men för såna som mig, så var det här ett trevligt avbrott i alla omläsningar.

Betyg: 4/5

Tuesday, March 15, 2011

Claude Izner - Mordet i Eiffeltornet (2003)


En av böckerna som jag köpte på bokrean!
Mordet i Eiffeltornet utspelar sig i Paris under 1889. Eiffeltornet är nybyggt och världsutställningen får staden att sjuda av liv. Men staden plågas av mystiska dödsfall, personer som dör utav vad som verkar vara bistick. Men bokhandlaren Victor Legris misstänker att det ligger något mer bakom dödsfallen, och dras snabbt in i en deckarhistoria.
Vad som förvånade mig med den här boken var att...den var inte särskilt spännande för att vara en "deckare". Den var smart på det viset att man inte förrän i slutet kunde lista ut vem mördaren var, och då först när boken faktiskt skrev vem det var(jag hade aldrig ens tänkt tanken). Boken är inte så lång och tuffade på i ett makligt tempo. Och kärlekshistorian i boken fick mycket mer rum än jag hade trott, inget dåligt med det jag blev bara förvånad. Det som fick mig att verkligen gilla boken var de underbara miljöbeskrivningarna. Och jaja det känns klyschigt att romantisera Paris så som så många gör, men den här boken målade upp bilden av Paris helt fantastiskt. Boken är i princip värd att läsa bara på grund utav det. För mig som inte är så förtjust i deckare så var det här en ganska lagom inkörsbok, till kanske lite tyngre grejer.
Sen så är ju omslaget sjukt fint.

Betyg: 4

Monday, January 24, 2011

Kathryn Stockett - Niceville (2009)


Jag hade inte ens hört talas om den här boken när min pappa gav mig den i julklapp. Gillade namnet och omslaget, men själva handlingen kändes lite mer som nåt som min mamma skulle läsa. På framsidan står det "Tre kvinnor, två världar, en historia". Låter ganska smörigt. Som tur var så är inte boken smörig på något vis. Boken handlar om de två svarta hembiträdena Aibileen och Minny, och den unga vita kvinnan Skeeter. De bor alla i Jackson, Missisippi, i 60-talets södern där svarta diskrimineras och förnedras som bara den. Man får följa de tre personerna, ungefär två kapitel åt gången, och hur deras liv vävs samman. Skeeter återvänder ifrån universitetet till sitt gamla liv med sina vänner, alla är hemmafruar som spelar bridge, tennis, och går på välgörenhetsgrejer. Hon har förändrats, och har författardrömmar. Genom arbetet på en tidning kommer hon i kontakt med Aibileen och Minny, och tillsammans så bestämmer de sig för att skriva en bok om hur svarta hembiträden behandlas.
Boken är lättläst och ganska intressant att läsa, men jag tycker inte riktigt att den lever upp till kritiken som jag hört om den sen jag fick boken. Visst den är bra, men jag tycker inte att den "fångar läsaren från första sidan". Men det kanske bara är jag. Boken var läsvärd, men den var inte fantastisk.

Jag ska nog försöka att läsa lite mer nya böcker. Känner att jag inte riktigt hänger med.

Betyg: 3,5