Showing posts with label frankrike. Show all posts
Showing posts with label frankrike. Show all posts

Saturday, June 9, 2012

Gustave Flaubert - Madame Bovary (1856)

Vafalls! Jag har glömt att blogga om Madame Bovary! Skämmes! Jag läste den när jag var i Vietnam, och jag har passerat Japan och är nu i Taiwan. Och glömt Madame Bovary!
Madame Bovary handlar om en ung bondflicka vid namn Emma som gifter sig med en medelmåttig landsbygdsläkare. Det är frid och fröjd till en början, men efter ett tag blir Emma uttråkad. Hon börjar långsamt att avsky sin man, och söker sig till andra män. Jag ska inte avslöja för mycket. För det är i princip det som händer i boken, hehe.
Den var bra. Vissa delar var ganska långsamma dock. Andra delar var jättebra. Jag har jättemånga citat sparade ifrån boken, som jag tyckte var fantastiska. Den är läsvärd, fast det är väl lite utav en tjejbok. Den är förvånansvärt fräck ändå, som skildrar en kvinnas otrohetsaffärer som den gör! Så för att slå ett slag för feminism och kvinnors rättighet att få bete sig lite grisigt som män, så yey! :D

Betyg: 4

Tuesday, March 15, 2011

Claude Izner - Mordet i Eiffeltornet (2003)


En av böckerna som jag köpte på bokrean!
Mordet i Eiffeltornet utspelar sig i Paris under 1889. Eiffeltornet är nybyggt och världsutställningen får staden att sjuda av liv. Men staden plågas av mystiska dödsfall, personer som dör utav vad som verkar vara bistick. Men bokhandlaren Victor Legris misstänker att det ligger något mer bakom dödsfallen, och dras snabbt in i en deckarhistoria.
Vad som förvånade mig med den här boken var att...den var inte särskilt spännande för att vara en "deckare". Den var smart på det viset att man inte förrän i slutet kunde lista ut vem mördaren var, och då först när boken faktiskt skrev vem det var(jag hade aldrig ens tänkt tanken). Boken är inte så lång och tuffade på i ett makligt tempo. Och kärlekshistorian i boken fick mycket mer rum än jag hade trott, inget dåligt med det jag blev bara förvånad. Det som fick mig att verkligen gilla boken var de underbara miljöbeskrivningarna. Och jaja det känns klyschigt att romantisera Paris så som så många gör, men den här boken målade upp bilden av Paris helt fantastiskt. Boken är i princip värd att läsa bara på grund utav det. För mig som inte är så förtjust i deckare så var det här en ganska lagom inkörsbok, till kanske lite tyngre grejer.
Sen så är ju omslaget sjukt fint.

Betyg: 4