Showing posts with label sommar. Show all posts
Showing posts with label sommar. Show all posts

Saturday, July 6, 2013

Per Anders Fogelström - Sommaren med Monika (1951)

Har som sagt på senare tid varit väldigt fast för svensk litteratur, då speciellt Fogelström. Hittade den här boken lite av en slump i min bokhylla ute hos min mor i skogen. När min farmor dog för ett par år sen så plockade jag på mig en del av hennes gamla böcker. Jag tänkte inte så mycket på det då, och glömde sedan av det. När jag sedan för ett tag sen kollade igenom min bokhylla hittade jag den här underbara boken, och bestämde mig för att läsa den.

Sommaren med Monika handlar om Harry och Monika, två unga personer som träffas på ett café. De har båda jobb de inte trivs med, och tråkiga familjesituationer på olika vis. Monika är glad, spontan och tänker sig inte så mycket för, medan Harry är lugn, försiktig och ansvarsfull. Monika är erfaren, och Harry är det inte. En dag bestämmer de sig för att ge sig av. De slutar sina jobb, tar sina sista pengar och åker ut i Stockholms skärgård på Harrys pappas båt. På den båten lever de hela sommaren, och utforskar varandra, sin relation, och överlevnad på knappa tillgångar. Det är dem mot världen.
Men sen händer något som tvingar dem att återvända till verkligheten.Och verkligheten blir inte alls som de trott den skulle bli.

Jag gillade den här boken väldigt mycket, precis som allt annat jag läst av Fogelström. Jag hade sett Bergmans film baserad på boken så jag visste och kände igen saker. Men njöt ändå av att läsa den. Den är väldigt fin och somrig, så passa på och läs den nu under sommaren!

Betyg: 4,5 av 5


Friday, August 31, 2012

Peter Pohl - Medan regnbågen bleknar (1989)

Som sagt. Jag läser om och läser om dessa böcker...
Den här boken skulle man kunna säga är bok nr 2 i Pohls regnbågssvit, om man ska se till huvudpersonens ålder och handlingen osv, fast den kom ju ett par år efter första, och Vi kallar honom Anna (som jag skulle vilja säga är den näst sista) hann komma föra. Lite så är det, men detta är bok nr 2.

Vet inte hur mycket jag ska skriva utan att spoila.
Henrik är 9 år och har hamnat på barnhem. Han hamnar hemma hos Gudrun och Kamrern, där han får namnet Mikael Stenberg. Han trivs inte allt för väl där, med Kamrern som tvingar honom att betala för sitt uppehälle "in natura", och han söker stöd hos sin vän Sanna.
Jag kan inte förklara mer utan att förstöra handlingen, så återigen så ger jag er ett citat.

"Han dog alltså inte. Såvida inte det att dagligen bli bortglömd, överkörd, skjuten, avliden, försvunnen och dödförklarad, är att dö. Om inte det att vara ormbett-i-hälen-knivhugg-i-ryggen-giftört-i-maten-hatad är att dö bit för bit. Jag vet inte. Han dog ju inte. Att vara den som hatar så, det är att dö bit för bit, det vet jag."

Betyg: 5

Peter Pohl - Berättelser från sommarhemmet (2010)

Som många av mina vänner vet så har Peter Pohl varit en av mina favoritförfattare sen jag gick i högstadiet, och hans böcker fortsätter att kännas relevanta för mig även som äldre. Han skriver så som jag önskar att jag kunde skriva, och jag tycker att han är en sjukt underskattad författare. Men sen är det ju så. Alla böcker kan inte falla alla i smaken, bara för att jag kan känna igen mig så behöver det inte betyda att andra gör det.
Med det sagt, så var det kul att få läsa nånting "nytt" från Pohl, och inte bara läsa om allt. Denna ganska korta bok innehåller material som han av diverse anledningar inte velat ha med i sina tidigare Regnbågsböcker, som utspelar sig på Södra Latins sommarhem, med Michael i huvudrollen. Historierna handlar om andra karaktärer, som må ha varit med på ett hörn i handlingen i tidigare böcker, men som helt enkelt inte fick plats att vara med mer. Det tog en liten stund för mig att hitta tillbaka till stämningen, men när den väl infann sig så satt jag där och mös. För folk som inte tidigare läst Pohl så är väl den här boken inte att rekommendera som den första, utan håll er till de böcker med en mer "fast" handling. Men för såna som mig, så var det här ett trevligt avbrott i alla omläsningar.

Betyg: 4/5

Saturday, July 14, 2012

Anneli Jordahl - Augustenbad en sommar (2011)

Sommarböcker!


Poeten August Öman anländer till kurorten Augustenbad i slutet av 1890-talet. Han är där pga sin fru som tröttnat på hans alkoholism, och han ska under tre smärtsamt varma månader få stå ut med iskalla bad, dricka vatten ur källor, sparsam kost osv. På kurorten möter han den svårt sjuka Amanda, och en ung glansstrykerska Maria.

Jag ska nog inte säga så mycket mer om själva handlingen. Jag gillade boken. Den var väldigt välskriven, jag gillade språket, och man kände verkligen av stämningen. Anneli Jordahl är duktig på att skriva historiskt intressanta böcker, och det känns som att man får en bra inblick i den tid som de utspelar sig i. Dock så gillade jag Anneli Jordahls förra bok mer (Jag skulle vara din hund...). Men den här är också helt klart läsvärd och intressant, även om Jag skulle vara din hund berörde mig lite mer.

Betyg: 4

Wednesday, July 11, 2012

Maria Gripe - Tordyveln flyger i skymningen (1978)

För nån vecka sen tog jag en vända till biblioteket, och laddade upp med en hög sommarböcker! Jag fick med mig hem
Peter Pohl - Berättelser från sommarhemmet
Peter Pohl - Medan regnbågen bleknar
Annika Jordahl - Augustenbad en sommar

och så denna.
Jag har haft den här boken på min läslista ganska länge, utan ett riktigt minnas varför. Jag blev lite smått besviken när jag upptäckte att det var en ungdomsbok, men jag lyckades ändå finna nöje i den.

Boken handlar om Jonas, hans syster Annika och hennes vän David. De tar sig an jobbet att en sommar vattna blommorna på den Selanderska gården. Men gården är lite skum, och de hittar 200 år gamla brev skrivna till en Emelie som levde där under 1700-talet. Breven avslöjar att det ska finnas en antik egyptisk staty någonstans i trakten, och ungdomarna bestämmer sig för att försöka spåra denna staty. Tordyvlar, märkliga viskningar på en bandinspelning, och andra slumpartade händelser leder dem närmare och närmare statyn.
Jag tyckte boken var mysig att läsa, och jag hade förmodligen tyckt om den ännu mer om jag läst den när jag var lite yngre. Bitvis så var den riktigt spännande faktiskt. Så känner man sig ungdomlig och vill ha något lättläst och lättsamt så kan jag varmt rekommendera den.

Betyg: 4