Showing posts with label film. Show all posts
Showing posts with label film. Show all posts

Saturday, July 6, 2013

Erin Morgenstern - The Night Circus (2011)

Okej, jag hade ganska höga förväntningar när jag började läsa den här boken. Bokbloggar har hypat den, folk har haft Night circus temabröllop och dylikt. Men för att sammanfatta boken såhär...
Lång bok, med lite handling.

Boken handlar om en väldigt speciell cirkus, helt klädd i svart och vitt. Det är magi, saker man inte förstår o lite allt möjligt sånt. Flera mystiska karaktärer. Det är långa målande beskrivningar av cirkusen i sig, och boken är i stort sett skriven för att bli filmatiserad. Men karaktärerna känns tomma och inte särskilt trovärdiga.
Boken ska också kretsa kring de två huvudkaraktärerna som på något vis tävlar emot varandra i magi. Jag tycker boken misslyckas med att utveckla detta. De ger väldigt lite information om tävlingen i sig, och jag tror det kan bero på att författaren själv inte riktigt kunde komma på vad reglerna skulle vara. Allt slutar ganska abrupt, utan att få någon riktig upplösning eller förklaring. Huvudkaraktärerna ska också helt plötsligt vara jättekära i varandra, vilket också kommer från ingenstans och jag köper det inte riktigt.

Jag kan ge författaren att man verkligen ser de olika platserna framför sig, det är bra beskrivet. Men det räcker liksom inte för mig. Sorry.

Betyg: ett svagt nja. 2 av 5

PS TRO PÅ FAN, DEN KOMMER PÅ BIO 2015. lol.


Monday, May 2, 2011

JRR Tolkien - Bilbo - en hobbits äventyr (1937)

För några veckor sedan så såg jag ett klipp på youtube. Det var ett klipp med Peter Jackson, och han gick runt och pratade o körde lite behind the scenes på The hobbit, som de börjat filma. Det verkade helt jävla awesome, så jag bestämde mig för att läsa boken.
Jag kan inte påstå att jag blev så glatt överraskad av boken. Jag läste den på svenska, vilket väldigt snabbt känds som ett stort misstag. Jag vet inte om det bara var översättningen, men språket var fruktansvärt simpelt. Det kändes som en barnbok, något som jag hade läst när jag kanske var 10 år, och det är inte riktigt den uppfattningen som jag fått utav boken tidigare.
Bilbo bor själv i en liten håla i Fylke. En dag kommer Gandalf, och artig som Bilbo är så bjuder han in Galdalf på te några dagar senare. Bilbo glömmer snabbt bort detta erbjudande, men när dagen kommer så börjar det plötsligt att välla in dvärgar i hans hem. De är högljudda, oartiga och äter upp hans kakor. Till sist kommer Gandalf och förklarar att de ska ta tillbaka dvärgarnas guldskatt, och Bilbo ska följa med som tjuv. Mycket motvilligt så följer den fridsamme hoben med Gandalf och dvärgarna ut på äventyr. Såklart så stöter de på en massa hinder på vägen!

Till en början gillade jag inte boken särskilt mycket alls. Men efter ett tag kommer man väl in i det, och då slutade jag att störa mig på det barnsliga språket. Den är väl mysig på sitt vis, fast jag tycker ändå inte att den var mer än "okej".

Betyg: 3,5