Showing posts with label fogelström. Show all posts
Showing posts with label fogelström. Show all posts

Wednesday, August 28, 2013

Per Anders Fogelström - Minns du den stad (1964)

Tredje delen i Fogelströms stad-serie!
Tredje boken har sin början i de första åren i det nya seklat, 1900-talets Stockholm. I denna bok följer vi främst Emelie, hennes bror och lite nya karaktärer som får koppling till de tidigare karaktärerna.
Mycket gammalt i Stockholm rivs, och nytt buggs upp. Vardagen är präglad av politisk osäkerhet, kriser och storstrejker. Men även framsteg påverkar Emelie och hennes familjs vardag.

Det händer lite för mycket i dessa böcker för att kunna skriva så mycket om handlingen i sig. Jag gillar alla Fogelströms böcker, men den här var den segaste i Stad-serien hittills. Den är inte dålig, men jag fastnade inte riktigt för några av de nya karaktärerna. Fortfarande en bra bok, men hittills den jag gillat minst i serien. Ska börja med fjärde boken på fredag på tåget tillbaka till Göteborg!

Betyg: 4

Friday, August 9, 2013

Per Anders Fogelström - En borg av trygghet (1957)

Läst en del Fogelström på sistone. Gillat det mycket. Men med den här blev jag lite besviken.

En borg av trygghet handlar om Tor, pappa till Ann Mari och make till Inga. Han har ett företag som det gått allt sämre för, och boken behandlar också lite andra karaktärer som jobbar där på företaget och på Ann Maris jobb. Tor är väldigt fokusera på att hans familj ska ha det bra, han är deras trygghet. Han kan inte förstå att de kanske klarar sig utan honom.

Det var en ganska lång bok, och det kändes som att fram till sista typ 70 sidorna så hände ingenting. Det bara tuggade på. Nån gifte sig, nån blev kär, men det kändes liksom inte som att nånting hände. Jag kommer knappt ihåg nu ens vad som hände. Inget speciellt. Den var inte dålig som så. Men det var inget speciellt.

Betyg: 3

Saturday, July 6, 2013

Per Anders Fogelström - Sommaren med Monika (1951)

Har som sagt på senare tid varit väldigt fast för svensk litteratur, då speciellt Fogelström. Hittade den här boken lite av en slump i min bokhylla ute hos min mor i skogen. När min farmor dog för ett par år sen så plockade jag på mig en del av hennes gamla böcker. Jag tänkte inte så mycket på det då, och glömde sedan av det. När jag sedan för ett tag sen kollade igenom min bokhylla hittade jag den här underbara boken, och bestämde mig för att läsa den.

Sommaren med Monika handlar om Harry och Monika, två unga personer som träffas på ett café. De har båda jobb de inte trivs med, och tråkiga familjesituationer på olika vis. Monika är glad, spontan och tänker sig inte så mycket för, medan Harry är lugn, försiktig och ansvarsfull. Monika är erfaren, och Harry är det inte. En dag bestämmer de sig för att ge sig av. De slutar sina jobb, tar sina sista pengar och åker ut i Stockholms skärgård på Harrys pappas båt. På den båten lever de hela sommaren, och utforskar varandra, sin relation, och överlevnad på knappa tillgångar. Det är dem mot världen.
Men sen händer något som tvingar dem att återvända till verkligheten.Och verkligheten blir inte alls som de trott den skulle bli.

Jag gillade den här boken väldigt mycket, precis som allt annat jag läst av Fogelström. Jag hade sett Bergmans film baserad på boken så jag visste och kände igen saker. Men njöt ändå av att läsa den. Den är väldigt fin och somrig, så passa på och läs den nu under sommaren!

Betyg: 4,5 av 5


Saturday, June 8, 2013

Per Anders Fogelström - Barn av sin stad (1962)

Vet ni vad. Fogelström gör det riktigt svårt för mig att läsa någonting annat. Sen jag läst klart den här boken, har jag börjat på en annan bok som jag hört ska vara väldigt bra. Men jag ser det liksom inte. Jag känner det inte. Jag saknar fortfarande att läsa om Stockholm, de sista åren där under 1800-talet. Ångrar att jag inte hade förberett mig själv med fortsättningen på den. Tvingar mig själv att försöka läsa klart den nya boken jag påbörjat. Suck. Ptja om man ska ta skatteåterbäringen och köpa resten av böckerna i serien, så man har det gjort....

Barn av sin stad är del nr 2 i Fogelströms Stad-serie. Den börjar nu Lotten, som är Henning från första bokens änka. Hon kämpar hårt för att få tillvaron att gå runt, och vägen till ett bättre liv är väldigt lång. Om man någonsin kommer att komma fram. Lottens barn blir äldre, och man får följa dem och deras liv allt mer under de 20 år som boken utspelar sig. Läsvärd läsvärd läsvärd.


Betyg: 4,5 / 5

Thursday, March 28, 2013

Per Anders Fogelström - Mina drömmars stad (1960)

I gymnasiet blev jag tipsad om att läsa Per Anders Fogelströms "stad"-serie. Inte förns när jag i julas fick första boken i serien i julklapp, orkade jag ta tag i det. 

Mina drömmars stad är första boken i en serie om 5 böcker. Boken börjar i Stockholm på 1860 talet och sträcker sig fram till 1880. Under bokens gång så får man följa Henning, en ung pojk som vandrar in i Stockholm, urfattig och med hopp om ett bättre liv. Livet i övriga delar av Sverige är ganska misär, och många människor drog sig till Stockholm med drömmar om att få ett jobb, tjäna pengar, kanske ta sig upp lite i världen. Livet i Stockholm är dock hårt, kanske till och med hårdare än på landsbygden. Det är ont om jobb, ont om bostäder, ont om mat, och fullt av löss, sjukdomar, råttor, smuts, horor och fyllon. Livet i Stockholm blir inte som Henning förväntat sig, men han är en godmodig människa, och försöker se det ljusa i livet ändå. Han får vänner, han får jobb, och han träffar Lotten. Boken kretsar kring deras liv, med svårigheter och glädjeämnen.


Jag hade förväntat mig en betydligt mera svårläst bok när jag började. Det tog en liten stund att komma in i boken, men när jag väl gjorde det så tyckte jag om den väldigt mycket. Det ger en intressant inblick i ett fattigt Stockholm, och då jag tidigare bara läst böcker som skildrar överklassen i Sverige under denna tidsperiod så tyckte jag det var kul att få läsa om "baksidan". Jag är glad att det finns fler böcker i serien!

Betyg: 4,5 / 5



Mina drömmars stad