Showing posts with label stockholm. Show all posts
Showing posts with label stockholm. Show all posts

Wednesday, August 28, 2013

Per Anders Fogelström - Minns du den stad (1964)

Tredje delen i Fogelströms stad-serie!
Tredje boken har sin början i de första åren i det nya seklat, 1900-talets Stockholm. I denna bok följer vi främst Emelie, hennes bror och lite nya karaktärer som får koppling till de tidigare karaktärerna.
Mycket gammalt i Stockholm rivs, och nytt buggs upp. Vardagen är präglad av politisk osäkerhet, kriser och storstrejker. Men även framsteg påverkar Emelie och hennes familjs vardag.

Det händer lite för mycket i dessa böcker för att kunna skriva så mycket om handlingen i sig. Jag gillar alla Fogelströms böcker, men den här var den segaste i Stad-serien hittills. Den är inte dålig, men jag fastnade inte riktigt för några av de nya karaktärerna. Fortfarande en bra bok, men hittills den jag gillat minst i serien. Ska börja med fjärde boken på fredag på tåget tillbaka till Göteborg!

Betyg: 4

Saturday, June 8, 2013

Per Anders Fogelström - Barn av sin stad (1962)

Vet ni vad. Fogelström gör det riktigt svårt för mig att läsa någonting annat. Sen jag läst klart den här boken, har jag börjat på en annan bok som jag hört ska vara väldigt bra. Men jag ser det liksom inte. Jag känner det inte. Jag saknar fortfarande att läsa om Stockholm, de sista åren där under 1800-talet. Ångrar att jag inte hade förberett mig själv med fortsättningen på den. Tvingar mig själv att försöka läsa klart den nya boken jag påbörjat. Suck. Ptja om man ska ta skatteåterbäringen och köpa resten av böckerna i serien, så man har det gjort....

Barn av sin stad är del nr 2 i Fogelströms Stad-serie. Den börjar nu Lotten, som är Henning från första bokens änka. Hon kämpar hårt för att få tillvaron att gå runt, och vägen till ett bättre liv är väldigt lång. Om man någonsin kommer att komma fram. Lottens barn blir äldre, och man får följa dem och deras liv allt mer under de 20 år som boken utspelar sig. Läsvärd läsvärd läsvärd.


Betyg: 4,5 / 5

Thursday, March 28, 2013

Per Anders Fogelström - Mina drömmars stad (1960)

I gymnasiet blev jag tipsad om att läsa Per Anders Fogelströms "stad"-serie. Inte förns när jag i julas fick första boken i serien i julklapp, orkade jag ta tag i det. 

Mina drömmars stad är första boken i en serie om 5 böcker. Boken börjar i Stockholm på 1860 talet och sträcker sig fram till 1880. Under bokens gång så får man följa Henning, en ung pojk som vandrar in i Stockholm, urfattig och med hopp om ett bättre liv. Livet i övriga delar av Sverige är ganska misär, och många människor drog sig till Stockholm med drömmar om att få ett jobb, tjäna pengar, kanske ta sig upp lite i världen. Livet i Stockholm är dock hårt, kanske till och med hårdare än på landsbygden. Det är ont om jobb, ont om bostäder, ont om mat, och fullt av löss, sjukdomar, råttor, smuts, horor och fyllon. Livet i Stockholm blir inte som Henning förväntat sig, men han är en godmodig människa, och försöker se det ljusa i livet ändå. Han får vänner, han får jobb, och han träffar Lotten. Boken kretsar kring deras liv, med svårigheter och glädjeämnen.


Jag hade förväntat mig en betydligt mera svårläst bok när jag började. Det tog en liten stund att komma in i boken, men när jag väl gjorde det så tyckte jag om den väldigt mycket. Det ger en intressant inblick i ett fattigt Stockholm, och då jag tidigare bara läst böcker som skildrar överklassen i Sverige under denna tidsperiod så tyckte jag det var kul att få läsa om "baksidan". Jag är glad att det finns fler böcker i serien!

Betyg: 4,5 / 5



Mina drömmars stad