Showing posts with label biografi. Show all posts
Showing posts with label biografi. Show all posts

Saturday, September 15, 2012

Mindy Kaling - Is everyone hanging out without me? (and other concerns) (2011)

För de som inte vet så är jag en tv-serienörd. Främst sitcoms. Och en av mina favoritserier är The Office. Så när fick veta att Mindy Kaling, som spelar Kelly i The Office, skulle släppa en bok så blev jag glad. Den boken måste man ju läsa! Mindy är ju inte bara skådespelare, utan har även varit med och skrivit och producerat amerikanska The Office.

Jag fick boken i födelsedagspresent av min mor, och i ren ensamhet och tristess så läste jag ut den 220 sidor långa boken i en sittning. Till en början var jag sådär... Nja. Jag läste Tina Feys bok Bossypants i höstas och älskade den, och här kändes det lite som att Mindy Kaling försökte göra samma sak. Hon påpekar till och med i början av sin bok att hon inte är Tina Fey och kan inte försöka vara det. Så jag känner mig lite orättvis som ens försöööker jämföra hennes bok med Tinas. Men det är svårt, eftersom båda deras böcker är upplagda på lite samma sätt, med anekdoter om sina uppväxter, deras jobb, deras kärlek till komedi. Trots att Kalings bok inte intresseade mig så mycket till en början, så växte den. Ju längre jag läste, desto mer lärde jag känna Mindy och desto mer gillade jag henne och boken. Det finns avsnitt i boken som jag gillar jättemycket, som ex. Best friend rights and responsibilities.
Jag hade en bild av Mindy, som Kelly i The Office. Jag har inte sett henne göra någon annan roll, så hon fastnar liksom lite där. Men när man läser boken så märker man att hon inte alls är som Kelly (vilket är tur för Kelly är lite halvhemsk person hehe).  Men ja.
Som med Tina Feys bok så har jag svårt att tro att den skulle intresserad några andra än de som faktiskt VET vem författaren är. Har man inte sett SNL, 30 Rock eller The Office, så kommer man nog inte känna sig lockad att läsa varken Bossypants, eller Is everyone hanging out without me. De är roliga att läsa, men jag vet inte om det är främst för att jag gillar tv-serierna. Vem vet.

Betyg: 4

Thursday, May 19, 2011

Karl Ove Knausgård - Min kamp (2009-10-11)


Bara att döpa en bok till "Min kamp" känns rätt vågat. Att tankarna lite långsamt för en till Mein Kampf är väl inte så konstigt. Men det här är något helt annat.
Min kamp är den norske författaren Karl Ove Knausgårds autofiktiva roman. Den handlar om Knausgårds uppväxt och liv, och i centrum står den onåbara fadern. Efter att ja researchat lite så har jag kommit fram till att boken jag läst verkar vara del 1 och 2, utav vad som sammanlagt kommer bli 6 delar (första delarna publicerade 2009, del 3-4 publicerade 2010 och del 5-6 publiceras under 2011). Man får följa Knausgård under hans tonår, med kärlek och vänner och allt vad det innebär att vara ungdom, och sedan en bit in i vuxenlivet om livet med barn och författarskapet, och slutligen faderns död. Jag känner mig lite konfunderad över hur man ska kunna skriva 4 delar till om sitt eget liv, men jag kommer förmodligen rota reda på dem också. För den här boken var bra. Riktigt bra.

Jag vet inte varför, men jag tycker verkligen om att läsa om andra människors liv. Att få en inblick i en helt annan människa, få uppleva händelser som de varit med om, och som jag aldrig någonsin kommer få vara med om. Det är så spännande, på något vis. Intressant.
Boken påminde mig lite om Jonas Gardell i skrivsättet. Kanske inte riktigt lika mycket tendenser åt prosahållet, men ändå nåt som får mig att tänka på han.
I alla fall! Helt klart läsvärd bok.

Betyg: 4 - 4,5 (vill ge 4,5 till delarna när han är ungdom, prob för att jag kan relatera mer till han som person då)