Showing posts with label skräck. Show all posts
Showing posts with label skräck. Show all posts

Monday, April 2, 2012

H.P Lovecraft - Fallet Dexter Ward (1927)

Fy skam på mig. Nästan tre månader sen jag bloggade. I mitt försvar så har jag faktiskt huserat i Vietnam i två månader. Men ändå ingen tillräckligt bra ursäkt.
För evigheter sen så läste jag Fallet Dexter Ward, av H.P Lovecraft. Den var som Lovecraft böcker är mest, obehagliga utan att vara allt för skrämmande. Det handlade om Dexter Ward, som börjar snoka kring sina förfäder, och blir besatt och gör massa mystiska saker i mörka källarhålor och sånt. Saker för hemska för att kunna beskrivas. Gillar man Lovecraft så gillar man nog den här boken också!

Betyg: 4

Tuesday, April 12, 2011

John Ajvide Lindqvist - Lilla stjärna (2010)

Jag hittade Lilla stjärna på snabblånshyllan, och tänkte: ja, för tusan. För tillfället så hinner jag inte läsa så mycket annat än kurslitteratur och körkortsteori, så det var trevligt att ha lite press på sig att läsa ut en "vanlig" bok. Och Lilla stjärna var inget problem att hinna läsa ut på de två veckor som man hade på sig.

Boken handlar om två flickor, med helt olika uppväxter. En flicka som hittas som spädbarn i skogen och växer upp gömd i en källare, avskärmad från omvärlden. Hon är inte riktigt som andra barn mentalt, men hon kan sjunga alldeles rent. Den andra flickan växer upp i en helt vanlig familj och är precis som andra människor, fast lite fulare, lite tjockare, och lite utanför. Efter 14 år så möts de.
Boken är intressant och man vill läsa vidare, men den är ingen nagelbitare direkt. Jag är mesig och skummar som vanligt igenom de mest våldsamma och brutala partierna. Efter att ha läst Människohamn och Låt den rätte komma in så kan jag konstatera att Låt den rätte komma in fortfarande är den mest spännande bok som jag läst av Ajvide Lindqvist. Men Lilla stjärna var bra, bättre än Människohamn. Jag tycker att Ajvide Lindqvist är helt fantastisk på att skapa personligheter. Jag förstår inte hur han kan skapa människor som känns såhär trovärdiga. Jag gillade dock inte sista delen så mycket, men i övrigt så var boken bra.

Betyg: 4

Friday, July 30, 2010

Ambrose Bierce - Hundolja och andra berättelser om det sällsamma och makabra (1993)

Jag läste i en blogg om den här boken, och när jag såg att den fanns inne på biblioteket så bestämde jag mig för att låna den.
Hundolja är en kort samling noveller av Ambrose Bierce(1842 - 1914?), även känd som "bittre Bierce". Novellerna är skrivna i slutet av 1800-talet, men publicerades i den här samlingen 1993.
Större delen av förordet till boken förklarar hur bitter och cynisk Bierce var. Hur elak han kunde vara i sina satirer, hur rolig han var etc. Så jag hade hyffsat höga förväntningar när förordet äntligen tog slut och jag skulle få sätta igång med själva novellerna. Och jag måste säga att jag blev lite besviken. Jag har väl aldrig varit så förtjust i noveller, någonsin. Jag föredrar längre historier, för jag känner sällan att man hinner komma in i historien om den bara är några få sidor. Vilket var ungefär det jag kände nu också. Jag såg inte mycket utav all den bitterhet jag hade förväntat mig heller. Blev inte så förtjust i någon av de 5 novellerna, förutom den sista, Den fördömda varelsen, som påminde mig lite om H.P Lovecraft. Bierce har även skrivit böcker, så jag antar att jag borde försöka mig på nån av hans längre verk innan jag dömer ut honom helt. Han hade ett trevligt språk, och var duktig på att beskriva karaktärer, händelser etc.

Det känns som att jag blivit väldigt kräsen på sistone. Inget verkar falla mig i smaken. Eller så har jag bara för höga förväntningar på allting som jag börjar läsa. Borde undvika böcker som folk hypat.

Betyg: 3,5