Tuesday, October 19, 2010

Marian Keyes - En förtjusande man (2008)


Jag har läst mycket Marian Keyes under mina tonår, men när jag nu satte tänderna i En förtjusande man så insåg jag hur sjukt länge sen det var jag läste en bok av henne sist. Senast så tror jag att jag läste Är det någon där? när den släpptes på svenska.
En förtjusande man handlar om fyra kvinnor; stylisten Lola, journalisten Grace, Graces syster Marnie och den blivande politikerhustrun Alicia. Alla har någon slags relation till den charmerande politiker Paddy de Courcy, och blir alla chockade när beskedet kommer att han ska gifta sig. Lola var Paddys flickvän, och när hon får veta nyheten så flyr hon till en väns stuga på den irländska västkusten. Grace är journalist och bestämmer sig för att gräva fram historien om Paddys förlovning, och hon kände Paddy under sina tonår. Marnie lever ett perfekt liv, men har...en del problem. Och även hon kände Paddy som tonåring. Och så Alicia, som ska gifta sig med Paddy. Allt eftersom historien fortlöper så får man veta att Paddy inte är så snäll och trevlig som han verkar.

Boken är typisk chick lit, men jag tycker att Keyes lyckats ganska bra med att inte vara alltför insnöad i genren. Det handlar inte bara om de typiska ämnena som kläder, sex, hitta någon att gifta sig med etc. Boken är lättläst, men ganska lång så det tog mig ett tag att plöja igenom de 730 sidorna i den storpocketen som jag har. Gillar man chick lit så finner man nog nöje i denna bok!

Härnäst tänkte jag äntligen ta mig an Jane Eyre, på engelska dessutom. Ska bli spännande!

Betyg: 4

1 comment:

  1. Vilken bra idé till en blogg, blir sugen själv som motivation för en själv att ta sig ännu mer tid till att läsa och sen hålla igång skrivandet också. Jag har läst många av Marian Keyes böcker, för mig är det underhållning för stunden, triviallitteratur. Lite som att jag ibland konstigt nog väljer mellan två filmer, en som blivit hyllad och en collegerulle, och så väljer jag den sistnämnda. Jag undrar om det är för att man är för lat för att läsa/se på något som kräver djupare analyser? Om det är därför chick-lit blivit ett sånt utbrett fenomen?

    Sorry för min smått jobbiga kommentar. Riktigt bra blogg med många boktips! Om du inte läst presidentens hustru av Curtis Sittenfield rekommenderar jag den till dig :)

    ReplyDelete