Showing posts with label klassiker. Show all posts
Showing posts with label klassiker. Show all posts

Monday, April 2, 2012

F. Scott Fitzgerald - The great Gatsby (1945)


När jag var i Hanoi så hade jag en dag då jag var helt ensam, utan något att göra. En av tjejerna jag träffat där hade talat om en bokaffär som låg i en lite mindre central del utav stan, och jag bestämde mig för att gå dit. Det tog tid. Men det var värt det. Jag minns inte namnet på stället just nu, men det var en väldigt mysig bokaffär med massa olika sorters böcker. Mina ögon föll på The great Gatsby, som jag tänkt läsa ett tag. Och 80,000 Dong (mindre än 20 kr) kändes som en helt okej investering! Så jag köpte den, och satte mig på ett mysigt café/restaurang som låg intill, och läste.
Den var väldigt bra. Läs den ni också!

Betyg: 4,5

Friday, December 10, 2010

Charlotte Brontë - Jane Eyre


Gud vad seg jag är. Det är över två veckor sen jag läste ut Jane Eyre, men har inte orkat ta mig tiden att blogga om den. Skämmes.

Det tog lite längre tid än vanligt för mig att läsa Jane Eyre. 1800-tals engelska har en tendens att påverka mig så. Men boken var verkligen verkligen bra.
Jane Eyre handlar om.....Jane Eyre. Det är svårt att förklara vad boken handlar om utan att spoila den helt. Jane Eyre växer upp hos en släkting och hennes barn, som avskyr henne. Vid typ 10 års ålder tror jag det var blir hon skickad till en internatskola där hon utbildar och undervisar i sisådär 8 år. Efter det blir hon guvernant i ett hyffsat rikt hushåll åt en liten flicka. Nu tror jag inte att jag ska skriva mer om handlingen, då blir det inge spännande.
Jag älskar lite äldre engelska. De har sånt vackert språk. Inga moderna böcker skrivs såhär fint. Jag kanske inte förstod alla ord, men sånt gör inte så mycket. Så länge man förstår sammanhanget är det ju okej.
Nä jag vet inte vad jag ska säga. Boken var fruktansvärt bra. Jag förstår varför den ses som en klassiker. Alla borde läsa den!
Nu håller jag på o läser om Harry Potter och Dödsrelikerna. Läste den på engelska förra gången, så nu kör jag den på svenska. :)

Betyg: 5/5