Showing posts with label asien. Show all posts
Showing posts with label asien. Show all posts

Thursday, March 28, 2013

Soon Juan Chee - Järnfjäril: om Aung San Suu Kyi och Burmas skitiga historia (2006)

Jag har haft ett intresse för Asien ett tag nu, men kände att jag fortfarande vet väldigt lite om en del delar av Asien. Så jag fick ett ryck och beställde hem böcker om Burma, Singapore och Kina.

Jag visste väldigt lite om Burma innan jag började läsa boken, och jag vet inte riktigt om jag känner att jag vet så mycket mer efteråt. Boken är tydligen en del av en annan längre bok som behandlar flera andra länder i Asien också. Men ja. Jag tyckte inte om den särskilt mycket. Jag vet inte om det beror på översättning eller så, men jag gillar inte språket. Boken behandlar främst ganska modern burmesisk historia, och om frihetskämpen Aung Suu Kyi. Jag vet inte om det är ett försök till att skriva lite mer målande, men det känns mest löjligt att använda så mycket starka adjektiv i vad som jag förväntade mig skulle vara en rätt torr historisk skildring. Njaaa. Känner jag väl mest. Läs nånting annat om Burma. Inget emot Aung Suu Kyi eller så, hon är fantastisk, men boken är inte bra.

Betyg: 2,5 / 5

http://www.adlibris.com/se/covers/M/9/19/9197625612.jpg

Tuesday, April 3, 2012

Magnus Bärtås & Fredrik Ekman - Alla monster måste dö - gruppresa till Nordkorea (2011)

Som titeln antyder, så är detta en bok skriven utav två svenska författare som åker på en gruppresa till Nordkorea, med en brokig skara människor från olika länder. De har gjort sin research väl, och det är en väldigt intressant, komisk, bisarr och välskriven bok. Man får dels följa gruppen och deras aktiviteter under en vecka, men man får också läsa om hur två Sydkoreanska filmskapare blir kidnappade till Nordkorea, och deras historia. Boken ger en spännande inblick i landet, och det har fått mig att bli sugen på att även jag åka dit och med egna ögon se det bisarra Nordkorea. Jag kan inte beskriva det på något annat sätt. Bisarrt.
Boken är inte så lång, och väldigt lättläst, och är man intresserad utav Nordkorea, Asien, eller annorlunda reseskildringar, så bör man läsa den!

Betyg: 4,5